Mantapkan Kerja Sama Bidang Kesehatan, Pimpinan UMI Kunjungi Kampus USIM di Malaysia

  • Bagikan

MALAYSIA, RAKYATSULSEL - Salah satu agenda kunjungan Pimpinan Universitas Muslim Indonesia adalah mengunjungi kampus Universitas Sains Islam Malaysia, tepatnya di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan USIM.

Vice Canselor USIM, Hon Profesor Ts Dr. Sharifuddin MD Shaarani dalam sambutan penerimaanya, mengatakan, ucapan terima kasih karena Pimpinan UMI berkenan mengunjungi USIM khususnya di Fakultas Perubatan dan Sains Kesihatan USIM.

Prof. Ts Dr. Sharifuddin mengatakan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) merupakan satu-satunya universiti Islam di Malaysia yang mempelopori integrasi ilmu Naqli dan Aqli.

"Model pendidikan di USIM adalah berlandaskan prinsip asas yang mengintegrasikan Sains Islam dengan Sains Sosial dan Fizikal yang bukan sahaja memberikan pemahaman secara menyeluruh mengenai cabaran global semasa, malah menawarkan kaedah baharu dalam mendekati dan menyelesaikannya," jelasnya.

Nampak hadir mendampingi, Vice Canselor USIM, Deputy Vice Chancellor (Academic and International), Hon. Prof. Dr. Mohd Radhi Ibrahim, Dekan Fakulti Perubatann dan Sains Kesihatan USIM,Prof. Dato Dr mUhammad Shamsir Mohd Aris, Pengarah Pusta Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi USIM Prof. Madya Dr Nurlida binti Basir dan jajaran pejabata dalam lingkup Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan USIM.

Pertemuan dengan kampus yang berbasis Islam ini, akan mendukung satu sama lain dan memberi manfaat, seperti kolaborasi visit dosen, pertukaran mahasiswa, riset Bersama, seminar Bersama dan sebagainya sesuai kebutuhan keduanya.

Sementara itu, Wakil Rektor V UMI, Prof.Dr. Ir H M Hatta Fattah, MS., mengatakan bahwa kunjungan Pimpinan ke USIM sesuai arahan Kedutaan Malaysia di Indonesia untuk melakukan kerjasama riset, pertukaran pelajar, kunjungan Dosen, dan coas bagi mahasiswa Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan USIM di Rumah Sakit Pendidikan Ibnu Sina UMI.

Lanjut dikatakan, visi yang diemban USIM sama dengan visi UMI melahirkan manusia yang berilmu amaliah, beramal ilmiah berakhlakul karimah dan berdaya saing tinggi. Sehingga kerja sama kedua Lembaga Pendidikan Islam akan dilaksanakan yang dituangkan dalam MoU dan ditindaklanjuti MoA khususnya berbagai program yang ditawarkan.

Nampak hadir, Wakil Rektor V, Prof.Dr. Ir H M Hatta Fattah,MS., Wakil Rektor I, Dr Ir H Hanafi Ashad, MT.,IPM., Kepala LPkM, Prof.Dr. H Ahmad Gani,SE.,MSI., Kepala LPM, Dr ir Syamsuddin Yani, MT., IPM., Asean.Eng., Kepala Humas, Protokoler dan kerjasama, Dr. Hj. Nurjannah Abna,M.Pd. (*)

  • Bagikan